به گزارش همشهری آنلاین، از سال گذشته موضوع اعزام یک رام قطار سه واگن برای انجام تست سرد و گرم برای متروی قم مطرح است که بر اساس برنامه ریزیهای انجام شده مقرر شده بود که از خط مترو فرودگاه مهرآباد این قطار به مدت ۳۰ روز به قم امانت داده شود؛ اما از همان زمان به دلیل سیستم قدیمی و کهنه متروی تهران، کمبود قطار و ازدیاد مسافر در ایستگاهها، این امانت دادن با اما و اگرهای زیادی مواجه بود تا اینکه بعد از مدتی این موضوع مسکوت ماند.
سیدجعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران به تازگی در واکنش به واگذاری چند واگن قطار متروی تهران به دو شهر قم و کرج متذکر شد: این اقدام بر خلاف اختیارات شهرداری تهران بوده و باید این واگذاری به تصویب شورای شهر رسیده و اجازه رسمی از شورا گرفته شود چراکه براساس قانون اگر قرار باشد که داراییهایی شهرداری تهران، چه به صورت امانت و چه به صورت دائم به شهر دیگری واگذار شود، بیشک این اقدام باید به تصویب شورای شهر برسد و اجازه رسمی از شورا گرفته شود.
او با اشاره به شرایط موجود که متروی تهران به سختی مأموریت ذاتی خود را نیز انجام میدهد، از این اقدام شهرداری تهران، انتقاد کرد و ادامه داد: مطلع شدم که وزارت کشور جلسهای را برگزار کرده و قرار است پیگیر اختصاص یک رام قطار از خط متروی فرودگاه مهرآباد به شهر قم باشد و البته مشابه این تقاضا برای شهر کرج نیز مطرح شده است و این در حالی است که هیچ ضرورتی ندارد که برای انجام تست سرد، قطار سالمی را درگیر عملیات آزمایشی، آنهم در یک شهر دیگر کنیم؛ لذا تأکید میشود که شهرداری تهران تا کسب اجازه از شورای شهر این اقدام را متوقف کند.
با اینکه عضو شورا از اعزام قطارهای مترو به شهرهای اطراف انتقاد کرد اما مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه در تشریح آخرین وضعیت این اعزام ها، خبر از منتفی شدن این اعزامها میدهد.
مهدی شایسته اصل در مورد سرانجام اعزام قطارهای مترو برای انجام تست سرد و گرم به شهرهای قم و کرج که موجب نقطه نظرات مختلفی نیز شده بود، می گوید: متروی تهران در میان سایر متروهای کشور به عنوان مجموعه پیشرو شناخته شده و مهندسان مجرب شرکت بارها به متروهای دیگر کلان شهرهای کشور، مشورت و کمک داده اند؛ البته برای نخستین بار مطرح شد که متروی تهران یک رام قطار سه واگنه را برای تست سرد و گرم به شهرهای قم و کرج اعزام کند.
او با بیان اینکه از آنجایی که این موضوع، یک مسئله ملی است، وزرات کشور و دولت پیگیر آن بودند و هفته گذشته نیز جلسهای برگزار شد که در این جلسه تمامی تصمیم گیران حضور داشتند و متروی تهران نیز به نمایندگی از شهرداری تهران در آن جلسه حضور داشت، ادامه میدهد: پس از بررسیهای فنی و ارزیابیهای نهایی بالاخره به این جمع بندی رسیدیم که با توجه به اینکه قطارهای متروی تهران ۷ و ۳ واگن است و خطوط متروی قم برای قطارهای ۵ واگن طراحی شده است برای انجام تست هم لازم است از قطارهای ۵ واگن استفاده شود که تنها شهری که با ۹۵ درصد مشابهت، شرایطش با متروی قم منطبق بود، شهر مشهد بود که مقرر شد شهر مشهد برای تست گرم و سرد قطارهای خود را در اختیار سازمان قطار شهری قم قرار دهد.
مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه با بیان اینکه عملا دیگر اعزام قطار از تهران به قم موضوعیت ندارد، در مورد اعزام قطار برای انجام تست سرد و گرم به کلان شهر کرج نیز می افزاید: در گذشته متروی کرج دو رام قطار ۷ واگن خریداری کرده بود که به علت عدم بهره برداری، دچار مشکلاتی شده که در حال حاضر این قطارها در شرکت واگن سازی تهران است و با هماهنگی و مساعدت وزارت کشور، مقرر شد که از محل منابع دولتی به متروی کرج برای اورهال قطارهایش کمک شود تا بتواند از قطارهای خود برای انجام تست و بهره برداری استفاده کند.
شایسته اصل تاکید می کند: اگر لازم باشد، شرکت بهره برداری متروی تهران در خصوص انجام مشاوره و ارائه خدمات فنی و مهندسی به سایر کلان شهرهای کشور، کمک خواهد کرد و البته به قوانین احترام گذاشته و براساس قانون در صورت نیاز به خروج اموال، این موضوع را به اطلاع و تصویب شورای شهر رسانده و بعد اقدام خواهد کرد.
نظر شما